Wat is de Willem?

De Willem de Zwijgerkerk is zoveel een gebouw als een gemeenschap. Tot voor kort was vooral de protestantse kerkgemeente van Amsterdam Zuid actief in de Willem, maar sinds 2022 hebben ook andere groepen en initiatieven een plek gevonden in dit prachtige gebouw. Concerten, voorstellingen, lezingen, poëzie, dans en toneel vinden momenteel allemaal plaats. En veel initiatieven komen vanuit de Stadionbuurt. Om voor iedereen een plek van kunst, cultuur en zingeving te kunnen zijn, wordt de drempel zo laag mogelijk gehouden en worden er geen commerciële prijzen gehanteerd. De Willem zet de deuren open voor iedereen uit de buurt. En dat is alleen maar mogelijk met de hulp van vele vrijwilligers. Zo staat participatie centraal en heeft de Stadionbuurt er een prachtige grote ruimte bij waar iedereen zijn of haar verhaal kan vertellen, kan maken of op verhaal kan komen.

Een selectie van partners en betrokkenen

De Willem staat open voor allerhande initiatieven. We geven graag ruimte aan sociaal maatschappelijke activiteiten voor en door de buurt. Orkesten en koren klinken prachtig in de Willem. Er is ook ruimte voor kleine groepen. Er is een keuken en een kapel, er staat een vleugel en een doopvont.

Buurtconcerten

De buurtconcerten zijn toegankelijk opgezet, duren ongeveer een uur zonder pauze en worden gevolgd door een borrel. De stijlen zijn uiteenlopend, van klassiek tot pop en wereldmuziek.De toegang is gratis, donaties mogen altijd.

Wijkgemeente

De Willem de Zwijgerkerk in Amsterdam Zuid is een PKN Gemeente (Protestantse Kerk Nederland) en daarmee onderdeel van de Protestantse Kerk Amsterdam. Wij vormen een geïnspireerde groep mensen in Amsterdam Zuid, aan weerszijden van de as Concertgebouw - Olympisch Stadion. Op zondag en door de week zijn we op vele manieren vanuit ons geloof actief in de kerk en in de buurt.

OCCII

OCCII is de naam van een onafhankelijk cultureel centrum aan de Amstelveenseweg 134. Het wordt gerund door een gemeenschap van musici, organisatoren, vrijwilligers en bezoekers. De OCCII werkt samen met De Willem en organiseert regelmatig concerten.

Activiteiten organiseren